Prísna evidencia zmluvných partnerov so Železnicami SR sa začala vykonávať až v auguste 2003. Dovtedy tam vládol chaos. Hovorkyňa ŽSR Kornélia Blašková denníku SME priznala, že generálne riaditeľstvo Železníc neeviduje všetky zmluvy, ktoré v minulosti podpísalo.
Povedala: "Nemôžeme vylúčiť existenciu aj iných zmlúv, ako sú dnes evidované na Generálnom riaditeľstve ŽSR, keďže k sprísneniu dodržiavania centrálnej evidencie zmlúv došlo až po príchode súčasného šéfa ŽSR Veselku."
Neporiadok v zmluvách zabraňuje vykonávať transparentnú kontrolu zadlženého štátneho podniku z minulosti.
Predseda Najvyššieho kontrolného úradu Jozef Stahl považuje situáciu v ŽSR za zarážajúcu: "Zmluvy musia byť presne evidované, pretože ide o finančné prostriedky z daní občanov. Ak to tak nie je, ide o nedostatočnú činnosť manažmentu."
Jej dôsledkom bude vyvodenie zodpovednosti. Stahl SME povedal, že ak sa naše informácie potvrdia, navrhne voči zodpovedným pracovníkom vedenia štátnych železníc patričné postihy - a to aj v osobnej rovine.
"Chaos v evidencii zmlúv vyvoláva už sám osebe pochybnosť. Táto situácia i dôvody, prečo vznikla, môže viesť k rôznym nečestným a netransparentným aktivitám v štátnych železniciach." Šéf NKÚ preto prichystá v ŽSR v najkratšom čase kontrolu.
Minister dopravy Pavol Prokopovič bol reakciou ŽSR pre SME takisto nepríjemne zaskočený. Najskôr jej nechcel uveriť: "Nemám takéto informácie. Osobne som presvedčený, že evidencia zmlúv na železnici, samozrejme, je." Potom dodal: "Osobne si to preverím."
Autor: Braňo Dobšinský