SME

Na Zlatých pieskoch pred 30 rokmi spadlo lietadlo

Bolo slnečné letné ráno 28. júla 1976. Do štvormotorového lietadla IL-18B nastúpilo na pražskom letisku v Ruzyni k letu ČSA do Bratislavy 79 ľudí. Pre väčšinu z nich to bol posledný let v živote. Skončil tesne vedľa cieľa: v jazere Zlaté piesky pri ...

Odlomený chvost havarovaného lietadla na linke z Prahy do Bratislavy vydržal na hladine Zlatých pieskov 3 hodiny. Väčšina cestujúcich sa utopila, lietadlo spadlo z výšky 40 metrov. Zvyšky lietadla 8 dní vyťahovali hasiči.

FOTO - ČTK

Bolo slnečné letné ráno 28. júla 1976. Do štvormotorového lietadla IL-18B nastúpilo na pražskom letisku v Ruzyni k letu ČSA do Bratislavy 79 ľudí. Pre väčšinu z nich to bol posledný let v živote. Skončil tesne vedľa cieľa: v jazere Zlaté piesky pri Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo predchádzalo jednej z najväčších havárií v histórii československého letectva? Lietadlo vzlietlo o 8.52 .

SkryťVypnúť reklamu

Komunisti zakázali núdzové pristátie vo Viedni

Deň predtým lietadlo priletelo z Tripolisu s poruchou štvrtého motora. Mechanici ho kontrolovali celú noc, ale nič nenašli. Dvadsať minút po štarte však začal haprovať jeden motor a nakoniec sa celkom pokazil. "Palubný technik vypol motor, o ktorom vedel, že mal problémy deň predtým. Ten pracoval správne, v skutočnosti nefungoval motor číslo tri," povedal predseda technickej komisie Českého združenia dopravných pilotov Karel Mundel pre český denník Mladá fronta Dnes.

Jaromír Kratochvíl jeden z cestujúcich, ktorý ako jeden z mála prežil, si na osudový let spomína takto: "Štart bol pokojný. O chvíľu sme sa vzniesli nad Prahou. Asi po dvadsiatich minútach začal horieť motor. Málokto si to všimol, ľudia boli ešte rozospatí. Ďalej sme leteli len s tromi funkčnými motormi, v núdzovom stave."

SkryťVypnúť reklamu

Kapitán lietadla podľa neho chcel núdzovo pristáť v Brne. "Na to však nedostal povolenie, lebo vtedy tam bola vietnamská delegácia. Vzápätí sa spojil s letiskom vo Viedni, kde mu ponúkli núdzové pristátie. Komunistickí pohlavári však túto možnosť zatrhli z prestížnych dôvodov. Radšej riskovali naše životy, než aby lietadlo zo socialistického Československa núdzovo pristálo na Západe. Zostávala nám jediná možnosť - letieť až do Bratislavy," povedal Kratochvíl v minulosti pre denník Nový Čas.

Let až do Bratislavy prebiehal z pohľadu bežného cestujúceho normálne. Prvý pokus o pristátie v Bratislave pilot nedokončil a pokúsil sa o druhý pokus.

Najskôr ticho, potom tiché vzlyky

"Posádka chcela nahodiť späť motor číslo štyri. Nemala už na to čas," povedal Mundel. Potom lietadlo preletelo areálom letiska a pri veľkom náklone vpravo spadlo do jazera Zlaté piesky. Zahynulo 76 osôb, prežili len traja ľudia.

SkryťVypnúť reklamu

"V lietadle bolo najprv ukrutné ticho. Potom sa ozvali tiché vzlyky," povedal Kratochvíl pre český denník.

Z vody vyčnievala iba zadná časť lietadla, kde sedel Kratochvíl. "Vyšplhal som sa po ranených hore a snažil sa otvoriť dvere.

Nebol som schopný o ničom premýšľať, fungoval len môj pud sebazáchovy. Dovnútra sa nahrnula voda, na viac sa nepamätám," hovorí.

Väčšina cestujúcich sa utopila

Medzi záchranármi vtedy nechýbali zväzarmovskí potápači, ale keď sa dostali k jazeru, traja šťastlivci už boli na brehu a záchranka ich viezla na chirurgiu. "Boli to tí, ktorí sa v čase pádu nachádzali v zadnej časti lietadla a nestratili duchaprítomnosť," rozpráva jeden z vtedajších záchranárov-potápačov Gustáv Jendek.

SkryťVypnúť reklamu

Dlho sa tajilo, že smrť väčšiny cestujúcich nastala utopením. Vtedajší komunistický režim zatajoval i príčiny havárie.

Podľa tlačovej hovorkyne ČSA Jany Víškovej bola havária z roku 1976 poslednou tragickou nehodou ČSA.

Kratochvíl od nehody do lietadla nesadol: "Neurobil by som to kvôli rodine." (čtk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  6. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  2. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  4. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  5. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 364
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 505
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 182
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 098
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 301
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 332
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 220
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 693
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Palestínčania utekajú do úkrytu počas izraelského leteckého útoku na výškovú budovu v meste Gaza v piatok 5. septembra 2025.

Ofenzívu považujú podľa prieskumu za neprimeranú a tvrdia, že „zašla príliš ďaleko“.


TASR 5
Palestínsky štát uznalo už takmer 150 zo 193 štátov OSN.

USA tak svoje právo veta uplatnili už po šiestykrát.


TASR 1

Kirkova smrť vyvolala medzi konzervatívcami vlnu smútku.


TASR 5
Ilustračné foto

Zatiaľ nie sú správy o škodách či zranených.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu