Ľudia a udalosti
Z malých novín je impérium

Vydané 7. 12. 2007 o 0:00 Autor: Braňo Ondrášik

Začal vychádzať ako štvorstranový leták s nákladom pár tisícok výtlačkov, ktorý sa v centre Washingtonu predával za tri centy. Dnes má náklad takmer 700-tisíc, nedeľné vydanie takmer milión: legendárny denník The Washington Post.

Myšlienka založiť nový denník pre hlavné mesto skrsla v hlave Stilsona Hutchinsa. Jeho sídlo bolo na tej istej ulici, na ktorej sa nachádza aj Biely dom.

Pomoc Demokratickej strane

Hutchins nebol v tomto biznise žiadnym nováčikom, prišiel zo St. Louis, kde už niekoľko novín viedol. Novým projektom chcel pomôcť Demokratickej strane. Tá bola v kríze po kontroverzných voľbách, keď víťazstvo v prezidentských voľ­bách osobitná kongresová komisia prisúdila republikánovi Rutherfordovi Hayesovi.

Hutchinsova ženba s demokratmi však netrvala dlho, už koncom 80. rokov Washington Post presadzoval vlastné názory a politiku. A darilo sa mu, kúpil svojho jediného konkurenta – Republican National a tiež večerník Evening Post. Na krátky čas pre Post písal aj Joseph Pulitzer.

Po dvanástich rokoch Hutchins noviny predal za 210-tisíc dolárov Frankovi Hattonovi a exkongresmanovi Beriovi Wilkinsovi.

Už v roku 1905 prešlo vlastníctvo Johnovi McLeanovi. Za éry rodiny McLeanovcov prežil denník azda najväčšiu krízu, hoci nedeľné vydanie (najmä vďaka bulvárnejšiemu obsahu a komiksom) rástlo.

Príchod Meyera

V roku 1933 Washington Post vyhlásil bankrot a kúpil ho známy newyorský bankár Eugene Meyer. Mal neľahkú úlohu, vzkriesil denník, keď jeho náklad klesol na 50-tisíc. Podporil redakciu, prijal no­vých editorov a reportérov. A opäť zmenil orientáciu denníka, demokratov v láske nemal.

Vtedy nastala aj najkomickejšia typografická chyba. Na titulke bolo „FDR in Bed with Coed“. Čiže prezident Franklin Delano Roosevelt v posteli so študentkou, lenže správne malo byť „with Cold“, teda s nádchou. Výtlačky radšej stiahli.

Zlatý vek

Meyer sa vzdal denníka, keď ho prezident Harry Truman vymenoval za prvého prezidenta Svetovej banky. Nastúpila jeho dcéra Katharine Meyerová Grahamová spolu s manželom. Tá vo svojich sídlach hostila mnohých prezidentov vrátane Busha mladšieho, generálov a ministrov. A to aj napriek tomu, že s americkými politikmi bola často skôr na nože. Post získal Newsweek a televízne stanice.

Keď New York Times ustúpil požiadavke súdu, Washington Post aj tak neváhal pokračovať v publikovaní tajných dokumentov Pentagon Papers o vietnamskej vojne. A aj keď sa jej minister spravodlivosti vyhrážal, reportéri Postu vyšetrovali vlámačku do sídla Demokratickej strany. Aféra známa ako Watergate zlomila prezidentovi Nixonovi väz.

Za jej éry dosiahli noviny najvyšší náklad a stali sa súčasťou modernej mediálnej éry – hoci s publikovaním farebných fotiek začali až v roku 1999, to už mal pritom tri roky v prevádzke svoju webstránku. Počas svojej histórie noviny získali 22 Pulitzerových cien a spoločnosť The Washington Post Company sa zmenila na obrovské mediálne impérium.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahTrinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva prvého neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie. Kristíne Šlesarovej nepomohli ani ďalší štyria odborníci.

Spoplatnený obsahPozrite sa, čo odkázal šéf Rapid life poškodeným klientom

Košická poisťovňa nevypláca ľuďom peniaze.

Spoplatnený obsahČeskí veriaci: Slováci, s Pavlúsom ste prišli o veľa

Evanjelický farár si našiel nový zbor na Morave.

The Washington Post sa stali súčasťou modernej mediálnej éry – hoci s publikovaním farebných fotiek začali až v roku 1999.

The Washington Post sa stali súčasťou modernej mediálnej éry – hoci s publikovaním farebných fotiek začali až v roku 1999.

Foto: ČTK

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní