Ľudia a udalosti
Rolls-royce medzi novinami

Vydané 13. 2. 2008 o 0:00 Autor: Štefan Hudec

Nevychádza vo veľkom náklade, ale čítajú ho najvplyvnejší ľudia sveta. Traduje sa, že ide o jediný britský denník, ktorý pravidelne odoberá aj Biely dom. Ružový papier ráno vytŕča v londýnskom metre spod kabátov džentlmenov. Jasné znamenie, že smerujú do finančnej štvrte City. Denník Financial Times začal vychádzať pred 120 rokmi.

Triezve, rozvážne správy o finančných trhoch, neutrálny prehľad politických správ z celého sveta, ale aj lifestylové informácie. Na stránkach Financial Times nájdete podrobné informácie o škandále s podvodom v banke Société Générale, článok o zavedení šaríe v Británii, referendum o ústave v Barme, ale aj reportáž o posledných trendoch randenia v New Yorku či riport z domu, v ktorom žije Donatella Versace.

Financial Times vyšli po prvýkrát v roku 1888 na štyroch stranách. Hlavným cieľom ich zakladateľa Jamesa Sheridana bolo osloviť obchodníkov v londýnskej City, ktorá dnes patrí medzi finančné centrá planéty. Noviny sa rýchlo stali neoddeliteľnou súčasťou luxusných budov a získali si prívlastok „biblia burzových maklérov“.

Lososový imidž

Vydavateľ po štyroch rokoch zmenil bielu farbu papiera na lososovú, čo sa neskôr ukázalo ako výborný marketingový ťah. Ružové noviny jasne vytŕčali u predavačov a odlišovali sa od konkurentov. Kuriózne je, že k svojmu imidžu prišli FT z ekonomických dôvodov - ružový papier bol skrátka lacnejší.

„Eftíčkam“ roky vážne konkurovali Financial News, až sa nakoniec na konci druhej svetovej vojny spojili. FT mali väčší náklad. Financial News zase podporil ich tím skúsenou základňou editorov a komentátorov. Noviny začali rýchlo rásť, zvyšoval sa ich vplyv, čitateľská základňa i sieť zahraničných prispievateľov. Pre redakciu v súčasnosti pracuje 475 novinárov vo všetkých kútoch sveta.

Dva milióny čitateľov

Ako rástol medzinárodný obchod, liberalizovali sa trhy a zvýšili presuny kapitálu v 70. rokoch, FT sa sústredili na rozmach za hranicami Británie. Denník už mal solídny zisk, výbornú povesť a pomohla mu akceptácia angličtiny ako jazyka biznismenov.

V roku 1979 ho začali tlačiť aj vo Frankfurte a postupne sa pridávali ostatné mestá. Ich počet sa ustálil na 21 a vznikli aj mutácie pre čitateľov v Amerike, Európe a Ázii. Dnes sa každý deň predá vyše 460­tisíc výtlačkov a noviny čítajú takmer dva milióny ľudí vo vyše 140 krajinách sveta.

„Máme viac špecializova­ných reportérov a editorov ako väčšina našich konkurentov. Ich úlohou je pridať hodnotu surovým správam a tiež dať všetko do širších súvislostí,“ opisuje recept na úspech šéfredaktor Andrew Gowers.

Slávny je Lexov stĺpček, ktorý každý deň komentuje ekonomickú udalosť dňa. Famózna víkendová príloha sa sústreďuje na životný štýl. Pravidelne prináša veľký rozhovor s umelcom, reportáže, cestopisy i tipy na výstavy. Čitateľov inšpiruje článkami o dobrých vínach, au­tách, reštauráciách, šperkoch a najnovšej móde.

Blízko k labouristom

FT sa považujú za najneutrálnejšie noviny v Británii, príležitostne však kritizujú ekonomické politiky vlády. Podľa prieskumu spred štyroch rokov 45 % ich čitateľov hlasuje za konzervatívcov, 24 % za liberálnych demokratov a 23 % za labouristov. Noviny tradične podporovali Margaret Thatcherovú a jej bitku za princípy voľného trhu. V poslednom období majú blízko k politike labouristov a s obľubou ich čítajú ľavicoví intelektuáli.

V roku 1995 si denník založil internetovú stránku a v súčasnosti patrí medzi málo brit­ských novín, ktoré úspešne predávajú články aj na webe. Od roku 2000 vychádza nemecká verzia FT Deutschland, ktorá má náklad 90­tisíc výtlačkov a konkuruje domácemu Handelsblattu.

Verzia v čínštine

Denník je súčasťou tzv. FT Group, ktorá má podiel aj v ďalšej biblii žurnalistiky The Economist, v ruských Vedomos­tiach či v portáli s pracovnými ponukami.

Už pred dvoma rokmi prepojili newsroom s internetom a ako jedny z prvých začali prevádzkovať aj internetové vydanie v čínštine. Financial Times tak nie sú iba informačným a zábavným čítaním, ale nevyhnutnou pomôckou pre každého biznismena. Presne v duchu sloganu: Žijeme vo Finančných časoch (We live in Financial Times).

Hlavné správy

Spoplatnený obsahTrinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva prvého neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie. Kristíne Šlesarovej nepomohli ani ďalší štyria odborníci.

Financial Times v Európe porážajú neokonzervatívny Wall Street Journal.

Financial Times v Európe porážajú neokonzervatívny Wall Street Journal.

Foto: PETER ŽÁKOVIČ

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní