SME

Vzduchom dokázal zapáliť motor

Devätnáste storočie bolo storočím technického pokroku. Para konečne v praxi, banské stroje, elektrina, doprava. A naftový motor. Od narodenia jeho vynálezcu Rudolfa Diesela včera uplynulo 150 rokov.

Devätnáste storočie bolo storočím technického pokroku. Para konečne v praxi, banské stroje, elektrina, doprava. A naftový motor. Jeho vynálezca Rudolf Diesel sa narodil 18. marca v roku 1858.

Meno Rudolf Diesel je dnes známe nielen motoristom, ale i širokej verejnosti. Avšak vynálezca naftového motora musel svoje nápady roky obhajovať na súde, čo ho nakoniec finančne zruinovalo.

Problematika termodynamiky

Diesel sa narodil nemeckým rodičom v Paríži. Jeho otec vlastnil malú továreň na kožu a experimentoval s magnetizmom, čo sa v tých časoch prirovnávalo k šarlatánstvu. V dôsledku prusko-francúzskej vojny sa museli v roku 1870 odsťahovať do Londýna.

Matka poslala dvanásťročného Rudolfa do bavorského Augsburgu k jeho strýkovi, aby sa naučil po nemecky a taktiež aby mohol študovať na Vysokej škole technickej v Mníchove.

Jedným z jeho učiteľov bol aj slávny profesor Carl von Linde, vďaka ktorému sa zoznámil s problematikou termodynamiky tepelných strojov. Po úspešnom absolvovaní štúdia ho Linde zamestnal vo svojej parížskej firme, kde mal na starosti teoretické zdokonalenie spaľovacieho motora.

Spočiatku experimentoval s amoniakom ako možným palivom. Výsledkom práce na spaľovacom motore bol patent z roku 1892, ktorý neskôr opísal v práci Teória a konštrukcia ekonomického spaľovacieho motora. Patent číslo 608845 – Motor s vnútorným spaľovaním – získal o dva roky neskôr.

Diesel nechcel ísť smerom, ktorý sa používal pri benzíno­vých motoroch. Pri svojej práci vychádzal z francúzskeho vynálezu tzv. kompresného zapaľovača. Do valca sa vstrekne palivo, ktoré sa následne samé zapáli pomocou silne stlačeného horúceho vzduchu. Obrovskou prednosťou motora bola jeho veľmi malá spotreba a hlavne výkon, ktorý bol o sedemdesiat percent vyšší ako v prípade strojov na paru, v dôsledku čoho sa Dieselov motor stal najhospodárnejším strojom svojich čias a dodnes v spotrebe paliva predbieha benzínové stroje.

Vyčerpávajúce súdne spory

Teoretické riešenie je však jedna vec a praktické druhá. Diesel mal šťastie, že jeho vynález zaujal oceliarskeho magnáta Alfreda Kruppa a získal kontrakt v augsburskej firme M.A.N. Spočiatku sa nevyužíval na účely v automobilovom priemysle.

V roku 1903 bola zostrojená prvá loď s dvomi motormi, určená na plavbu po Kaspickom mori a o dva roky neskôr firma M.A.N. postavila v Kyjeve prvú elektrickú továreň poháňanú dieselovými motormi pre potreby mestskej dopravy.

Diesel musel bojovať o autentickosť patentov aj v súdnej sieni. A práve tieto spory ho vyčerpávali nielen finančne, ale aj fyzicky. K tomu všetkému sa pridali ďalšie výdavky na výskum a Diesel takmer skrachoval. V roku 1912 si ešte užil posledný záchvev slávy, keď absolvoval triumfálnu cestu po Amerike loďou, ktorú poháňali jeho stroje.

Dňa 29. septembra 1913 nasadol v Antverpách na loď smerujúcu do Anglicka, kde sa mal zúčastniť na otvorení továrne na dieselové motory. Ráno ho nik nenašiel. Kajuta bola nepoužitá. O pár dní našli jeho telo na holandskom pobreží.

Dodnes nie je jasné, či išlo o nešťastnú náhodu, alebo samovraždu. Nikto z jeho okolia netušil, že mal veľké finančné problémy. Jeho rodina sa preto ocitla na ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 699
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 689
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 594
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 683
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hasiči sa pokúšajú uhasiť požiar elektrického zariadenia.

Pravdepodobnou príčinou požiaru bolo fajčenie v posteli.


TASR
Ilustračné foto.

Pre Maorijov sú tieto zvieratá posvätné.


TASR
Ilustračné foto

Po zhruba 11 hodinách sa vodičom podarilo so zamestnávateľmi dohodnúť.


TASR
Srbský minister zahraničných vecí Ivica Dačič.

Výbor privítal rozsiahly zoznam súvisiacich písomných záväzkov prijatých kosovskými úradmi.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu