Ľudia a udalosti
Vzduchom dokázal zapáliť motor

Vydané 19. 3. 2008 o 0:00 Autor: Róbert Dyda

Devätnáste storočie bolo storočím technického pokroku. Para konečne v praxi, banské stroje, elektrina, doprava. A naftový motor. Jeho vynálezca Rudolf Diesel sa narodil 18. marca v roku 1858.

Meno Rudolf Diesel je dnes známe nielen motoristom, ale i širokej verejnosti. Avšak vynálezca naftového motora musel svoje nápady roky obhajovať na súde, čo ho nakoniec finančne zruinovalo.

Problematika termodynamiky

Diesel sa narodil nemeckým rodičom v Paríži. Jeho otec vlastnil malú továreň na kožu a experimentoval s magnetizmom, čo sa v tých časoch prirovnávalo k šarlatánstvu. V dôsledku prusko-francúzskej vojny sa museli v roku 1870 odsťahovať do Londýna.

Matka poslala dvanásťročného Rudolfa do bavorského Augsburgu k jeho strýkovi, aby sa naučil po nemecky a taktiež aby mohol študovať na Vysokej škole technickej v Mníchove.

Jedným z jeho učiteľov bol aj slávny profesor Carl von Linde, vďaka ktorému sa zoznámil s problematikou termodynamiky tepelných strojov. Po úspešnom absolvovaní štúdia ho Linde zamestnal vo svojej parížskej firme, kde mal na starosti teoretické zdokonalenie spaľovacieho motora.

Spočiatku experimentoval s amoniakom ako možným palivom. Výsledkom práce na spaľovacom motore bol patent z roku 1892, ktorý neskôr opísal v práci Teória a konštrukcia ekonomického spaľovacieho motora. Patent číslo 608845 – Motor s vnútorným spaľovaním – získal o dva roky neskôr.

Diesel nechcel ísť smerom, ktorý sa používal pri benzíno­vých motoroch. Pri svojej práci vychádzal z francúzskeho vynálezu tzv. kompresného zapaľovača. Do valca sa vstrekne palivo, ktoré sa následne samé zapáli pomocou silne stlačeného horúceho vzduchu. Obrovskou prednosťou motora bola jeho veľmi malá spotreba a hlavne výkon, ktorý bol o sedemdesiat percent vyšší ako v prípade strojov na paru, v dôsledku čoho sa Dieselov motor stal najhospodárnejším strojom svojich čias a dodnes v spotrebe paliva predbieha benzínové stroje.

Vyčerpávajúce súdne spory

Teoretické riešenie je však jedna vec a praktické druhá. Diesel mal šťastie, že jeho vynález zaujal oceliarskeho magnáta Alfreda Kruppa a získal kontrakt v augsburskej firme M.A.N. Spočiatku sa nevyužíval na účely v automobilovom priemysle.

V roku 1903 bola zostrojená prvá loď s dvomi motormi, určená na plavbu po Kaspickom mori a o dva roky neskôr firma M.A.N. postavila v Kyjeve prvú elektrickú továreň poháňanú dieselovými motormi pre potreby mestskej dopravy.

Diesel musel bojovať o autentickosť patentov aj v súdnej sieni. A práve tieto spory ho vyčerpávali nielen finančne, ale aj fyzicky. K tomu všetkému sa pridali ďalšie výdavky na výskum a Diesel takmer skrachoval. V roku 1912 si ešte užil posledný záchvev slávy, keď absolvoval triumfálnu cestu po Amerike loďou, ktorú poháňali jeho stroje.

Dňa 29. septembra 1913 nasadol v Antverpách na loď smerujúcu do Anglicka, kde sa mal zúčastniť na otvorení továrne na dieselové motory. Ráno ho nik nenašiel. Kajuta bola nepoužitá. O pár dní našli jeho telo na holandskom pobreží.

Dodnes nie je jasné, či išlo o nešťastnú náhodu, alebo samovraždu. Nikto z jeho okolia netušil, že mal veľké finančné problémy. Jeho rodina sa preto ocitla na ulici.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahTrinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva prvého neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie. Kristíne Šlesarovej nepomohli ani ďalší štyria odborníci.

Vynálezca Rudolf DIesel a jeden z prvých dieselových motorov, ktoré pochádzajú z firmy M.A.N.

Vynálezca Rudolf DIesel a jeden z prvých dieselových motorov, ktoré pochádzajú z firmy M.A.N.

Foto: WIKIMEDIA, WIKIPEDIA.ORG

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní