Ľudia a udalosti
Vzduchom dokázal zapáliť motor

Vydané 19. 3. 2008 o 0:00 Autor: Róbert Dyda

Devätnáste storočie bolo storočím technického pokroku. Para konečne v praxi, banské stroje, elektrina, doprava. A naftový motor. Jeho vynálezca Rudolf Diesel sa narodil 18. marca v roku 1858.

Meno Rudolf Diesel je dnes známe nielen motoristom, ale i širokej verejnosti. Avšak vynálezca naftového motora musel svoje nápady roky obhajovať na súde, čo ho nakoniec finančne zruinovalo.

Problematika termodynamiky

Diesel sa narodil nemeckým rodičom v Paríži. Jeho otec vlastnil malú továreň na kožu a experimentoval s magnetizmom, čo sa v tých časoch prirovnávalo k šarlatánstvu. V dôsledku prusko-francúzskej vojny sa museli v roku 1870 odsťahovať do Londýna.

Matka poslala dvanásťročného Rudolfa do bavorského Augsburgu k jeho strýkovi, aby sa naučil po nemecky a taktiež aby mohol študovať na Vysokej škole technickej v Mníchove.

Jedným z jeho učiteľov bol aj slávny profesor Carl von Linde, vďaka ktorému sa zoznámil s problematikou termodynamiky tepelných strojov. Po úspešnom absolvovaní štúdia ho Linde zamestnal vo svojej parížskej firme, kde mal na starosti teoretické zdokonalenie spaľovacieho motora.

Spočiatku experimentoval s amoniakom ako možným palivom. Výsledkom práce na spaľovacom motore bol patent z roku 1892, ktorý neskôr opísal v práci Teória a konštrukcia ekonomického spaľovacieho motora. Patent číslo 608845 – Motor s vnútorným spaľovaním – získal o dva roky neskôr.

Diesel nechcel ísť smerom, ktorý sa používal pri benzíno­vých motoroch. Pri svojej práci vychádzal z francúzskeho vynálezu tzv. kompresného zapaľovača. Do valca sa vstrekne palivo, ktoré sa následne samé zapáli pomocou silne stlačeného horúceho vzduchu. Obrovskou prednosťou motora bola jeho veľmi malá spotreba a hlavne výkon, ktorý bol o sedemdesiat percent vyšší ako v prípade strojov na paru, v dôsledku čoho sa Dieselov motor stal najhospodárnejším strojom svojich čias a dodnes v spotrebe paliva predbieha benzínové stroje.

Vyčerpávajúce súdne spory

Teoretické riešenie je však jedna vec a praktické druhá. Diesel mal šťastie, že jeho vynález zaujal oceliarskeho magnáta Alfreda Kruppa a získal kontrakt v augsburskej firme M.A.N. Spočiatku sa nevyužíval na účely v automobilovom priemysle.

V roku 1903 bola zostrojená prvá loď s dvomi motormi, určená na plavbu po Kaspickom mori a o dva roky neskôr firma M.A.N. postavila v Kyjeve prvú elektrickú továreň poháňanú dieselovými motormi pre potreby mestskej dopravy.

Diesel musel bojovať o autentickosť patentov aj v súdnej sieni. A práve tieto spory ho vyčerpávali nielen finančne, ale aj fyzicky. K tomu všetkému sa pridali ďalšie výdavky na výskum a Diesel takmer skrachoval. V roku 1912 si ešte užil posledný záchvev slávy, keď absolvoval triumfálnu cestu po Amerike loďou, ktorú poháňali jeho stroje.

Dňa 29. septembra 1913 nasadol v Antverpách na loď smerujúcu do Anglicka, kde sa mal zúčastniť na otvorení továrne na dieselové motory. Ráno ho nik nenašiel. Kajuta bola nepoužitá. O pár dní našli jeho telo na holandskom pobreží.

Dodnes nie je jasné, či išlo o nešťastnú náhodu, alebo samovraždu. Nikto z jeho okolia netušil, že mal veľké finančné problémy. Jeho rodina sa preto ocitla na ulici.

Hlavné správy

Spoplatnený obsahPrávnici z HZDS sa uchytili. Ako skončili Cuper, Tóthová a ďalší?

Niektorí sa navzájom pozývajú ako hostia na akcie pre študentov, iní zostali kolegami naďalej.

Kontinuita: Mečiar skončil, jeho duchovia ostávajú

Éra HZDS sa skončila, jej nositelia a mečiarovskí právni experti sú však stále tu.

Spoplatnený obsahDobyli aj Rusko. Dnes si môžu dať pohov

Dave Gahan má 50 a je čistý. To poznamenalo nový Depeche Mode.

Vynálezca Rudolf DIesel a jeden z prvých dieselových motorov, ktoré pochádzajú z firmy M.A.N.

Vynálezca Rudolf DIesel a jeden z prvých dieselových motorov, ktoré pochádzajú z firmy M.A.N.

Foto: WIKIMEDIA, WIKIPEDIA.ORG

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní