Rozbora: Módne trendy neexistujú

Vydané 9. 3. 2007 o 0:00 Autor: Martina Habláková¶

Absolvoval prestížnu návrhársku školu Central St. Martin's College of Art&Desing v Londýne, kde študovali aj Alexander McQueen či John Galliano. Pred dvoma dňami predstavil svoju módnu kolekciu v Bratislave. RICHARD ROZBORA (31).

Z čoho ste pri príprave najnovšej kolekcie čerpali ?

„Opätovne a rád sa vraciam k histórii. Fascinuje ma obdobie začiatku minulého storočia. Inšpiroval som sa ním aj pri tvorbe tejto kolekcie.“

Aké materiály v nej prevládajú?

„Materiály som si vyberal sám. Sú to mušelíny, hodváby svetových značiek ako Escada a Christian Dior, crepe de Chine, vlnené žoržety a použil som najluxusnejšie krajky od Marca Lagattollu. S touto značkou spolupracujem už niekoľko rokov. Jeho materiály používajú aj v dielňach Valentino alebo Dolce&Gabanna.“

Ako by ste v skratke charakterizovali svoju novú kolekciu?

„Je veľmi ženská, s dizajnérskymi ultramodernými prvkami a precíznym krajčírskym prevedením.“

Je vhodná na nosenie, alebo ide o modely určené len pre módnu prehliadku?

„Každá z mojich doterajších kolekcií bola nositeľná. Takou je aj moja najnovšia línia. Aj keď niektorý z modelov na módnej prehliadke pôsobil odvážne, v skutočnosti, s doplnením drobných častí, ho môžu nosiť dámy bez obmedzenia veku. Vo svojich modeloch som vyskúšal aj niekoľko nových prvkov a vyhral som sa najmä s detailmi.“

Po štyroch rokoch sa vraciate s módnou tvorbou na Slovensko. Prečo?

„Na Slovensku momentálne tvorím, pretože móda, ako ktorýkoľvek iný umelecký smer, nepozná hranice. Vo svojom ateliéri pokračujem v práci. Žil som v Nórsku, v Prahe a v Londýne. Tým, že Bratislavu znovu objavujem, nachádzam tu aj nové inšpirácie. Na Slovensku je vysoká kvalita remeselnej výroby, tradícia vzácnych ručných prác, ďalšie techniky, ktoré môžem v budúcnosti vo svojej práci využiť.“

Je pre Slováka vôbec možné, aby založil v zahraničí úspešnú vlastnú značku?

„Nič nie je nemožné, najmä v súčasnosti. Je to také ako všade v biznise. Musíte presvedčiť a zaujať svojou prácou.“

Je pre vás výhodnejšie pracovať pre známu módnu značku alebo tvoriť pod vlastným menom?

„Najlepšie a ideálne je pre mňa tvoriť vlastnú módnu kolekciu. Pracoval som aj pre iných­, ale opäť pokračujem v rozvíjaní vlastnej značky. Prax, ktorú som získal, je nenahraditeľná. Preto netvrdím, že by som už nikdy nenavrhol niečo pre iné módne firmy.“

Do povedomia ľudí sa čoraz viac dostávajú týždne módy. Aj vy z nich čerpáte inšpiráciu?

„Nie. Ja ich takmer vôbec nesledujem. Myslím si, že každý módny návrhár by mal mať vlastný štýl práce, vlastný rukopis.“

Tam vznikajú módne trendy?

„Módne trendy neexistujú. Podľa mňa je tento výraz umelo vytvorený. Svetoví módni tvorcovia, nezávisle od seba každoročne pripravujú vlastnú módnu kolekciu vždy na sezónu vopred. Svoju premiéru majú na týždňoch módy. Ak sa vo svojich kolekciách zhodujú vo farbách, alebo čerpajú v rovnakom období z histórie, médiá to nazývajú módny trend.“

Vyštudovali ste prestížnu školu. Čím je výnimočná?

„Škola Central St. Martin's College of Art&Desing v Londýne dáva žiakom možnosť dostať sa do sveta módy. Všetko závisí od toho, ako sa každý študent snaží. Ja som mal šťastie, pretože som od školy dostal odporúčania, vďaka dobrým výsledkom. Po škole som pracoval u módneho návrhára Roberta Carryho-Williamsa, s modistom Nickom Smithom, ktorého klobúkové kreácie nosí napríklad Madonna. Pracoval som pre firmu Taiza a navrhoval som oblečenie pre skupiny Fischer Spooner, či So Solid Crew.“

Svadobné šaty z dielne Richarda Rozboru.

FOTO – ROBERT ROZBORA

Hlavné správy

Spoplatnený obsahKedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Spoplatnený obsahDankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Foto: TASR

  • 4 hodiny
  • 24h
  • 3dni
  • 7dní