Zakladateľ siete fastfoodov je verejnosti neznámy. Známe je však jeho priezvisko
V Spojených štátoch amerických sú dnes obézne dve tretiny dospelých. Toto hrozivé číslo by možno bolo nižšie, ak by sa 16. februára 1909 v americkom Manchestri nenarodil jeden zo zakladateľov celosvetovej siete reštaurácií rýchleho občerstvenia McDonald's, Richard „Dick“ McDonald.
Richard „Dick“ McDonald
Narodil sa 16. februára 1909.
V roku 1937 viedol bistro na hotdogy a hamburgery.
V roku 1953 začal otvárať licencované obchody.
Zomrel 14. júla 1998.
Richard McDonald spolu so svojím starším bratom Mauriceom „Macom“ sa z rodného New Hampshire presťahovali do Kalifornie, kde začali podnikať v oblasti reštaurácií. Už svojou prvou prevádzkou v Pasadene sa špecializovali na rýchle občerstvenie - hotdogy.
Bol rok 1937 a ich bistro sa ničím nelíšilo od desiatok či stoviek rovnakých po celom západnom pobreží.
Zákazníci zaparkovali svoje autá a servírky si, ako bolo zvykom, prišli po objednávky. O tri roky neskôr bratia slávnostne otvorili McDonald's Barbeque reštauráciu v meste San Bernardino.
Tá sa stala populárnou, ale podnikavá dvojica stále nebola spokojná s modelom predaja založeným na náročnej obsluhe servírkami, s rozsiahlymi jedálnymi lístkami či klientelou, ktorú tvorili predovšetkým miestni tínedžeri. Firmu chceli posunúť ďalej.
Chcem rýchlejšiu obsluhu
Dick, ktorého to vždy ťahalo viac k obchodným a marketingovým stránkam podnikania - kým jeho brat Mac sa lepšie cítil v kuchyni - si stále lámal hlavu s efektívnosťou. Uvedomil si, že budúcnosť reštauračného biznisu spočíva nielen v prilákaní mladých rodín, ale najmä v rýchlejšej obsluhe a vo výrazne vyššej produkcii.
Navyše z čísel vyčítal, že väčšinu všetkých tržieb vytvárali hamburgery. Na jeseň v roku 1948 preto na tri mesiace bratia vyvesili tabuľku s nápisom „zatvorené“ a celý podnik úplne zrekonštruovali.
Znovu otvorili 12. decembra, tentoraz však prvú originálnu McDonald's reštauráciu. S dôrazom na rýchlu obsluhu, ale aj s hamburgermi za 15 centov a hranolkami za 10 centov.
Servírky nahradili zákazníci čakajúci pod veľkým menu nad hlavami, nesmeli však čakať dlho. A nemuseli, hamburgery boli „na páse“ pripravené už pred ich príchodom podľa jednotného receptu – horčica, kečup, cibuľa a čalamáda. Zákazníci si na nový spôsob chvíľu zvykali, ale keď sa obchod rozbehol, už sa nezastavil.
Dick potom navrhol červeno-bielu tematiku pôvodných budov i originálne zlaté oblúky vypínajúce sa nad oboma priečeliami. Bratia sa dostali na obálku časopisu American Restaurant a ako sa obchodu darilo, začali otvárať prvé licencované reštaurácie po celých Spojených štátoch.
Svetový biznis
Zaujímavé je, že predmetom licencie bol pôvodne iba systém výroby a predaja, nie obchodné meno. V roku 1954 už mali takýchto prevádzok jedenásť a vtedy sa zoznámili s Rayom Krocom, obchodníkom s automatmi na mliečne kokteily. Ten okamžite rozpoznal obrovský potenciál McDonald's a o sieť sa začal starať.
Postupne ho však začalo deprimovať, že bratom neprekážalo na jeho vkus pomalé tempo rozrastania sa reťazca a v roku 1961 spoločnosť odkúpil za 2,7 milióna amerických dolárov. Obchod sa však nevzťahoval na pôvodnú reštauráciu v San Bernardine, Kroc však dlho neváhal a bratov donútil zmeniť názov na „The Big M drive-in“. Agónia obchodu však trvala len dva roky, o ulicu vedľa bola totiž otvorená nová prevádzka McDonald's.
Dick sa po tomto kroku presťahoval späť do New Hampshire, kde si vzal za manželku svoju ovdovenú lásku zo strednej školy. V rodnom Manchestri zomrel v roku 1998 vo veku 89 rokov.
Autor: Teodor Kuna